Odwiedzamy Węgry! Europejski Dzień Języków 2014
26.06.2014
1.
Taniec węgierski Bramsa, czardasz oraz Węgierska
Rapsodia Ferenca Liszta (jego portret jest na karcie pracy) – można je w tle
puścić dzieciom podczas pracy.
2.
Ogólne informacje o Węgrzech - karta pracy - odczytywanie nazw sąsiadów
oraz stolicy, może pokazanie na prawdziwej mapie gdzie Węgry się znajdują. Można
skorzystać z prezentacji, którą należy pobrać pod tym adresem:
http://music-dance.ehost.pl/STREFA-md/files/downloads.php?cat_id=11
3. Św. Kinga –
opowiedzieć dzieciom legendę.
Kiedy polski książę
krakowsko – sandomierski Bolesław poprosił o rękę węgierskiej królewny Kingi,
ta zwróciła się do swego ojca, aby w wianie nie dawano jej złota i kosztowności,
gdyż niosą ze sobą pot i łzy ludzkie. Nie chciała też roju służby, bo ta jest
znamieniem pychy. Życzyła sobie tylko jednego skarbu – soli, którą chciała dać
swej przyszłej ojczyźnie. Król Węgier podarował jej zatem najbogatszą kopalnię w
Marmarosz. Kinga wrzuciła do szybu tej kopalni swój pierścień zaręczynowy i
wyruszyła w drogę do kraju męża, zabierając ze sobą doświadczonych górników
węgierskich. W Polsce kazała im szukać soli, a gdy górnikom się to udało, okazało
się, że w pierwszej rozłupanej przez nich bryle (zwanej bałwanem), znalazł się
ów pierścień zaręczynowy, wrzucony do kopalni na Węgrzech! W taki oto sposób powstała
kopalnia soli w Wieliczce, która działa do dzisiaj.
Kolorowanie Kingi, spróbowanie soli? Tutaj można również
opowiedzieć, że najbardziej z Węgrami kojarzy się papryka oraz gulasz, i dać dzieciom
do spróbowania właśnie paprykę świeżą lub odrobiną suszonej posypać kanapki?
4.
Nauka węgierskiego: (https://www.youtube.com/watch?v=6-NIOJ62hzg&list=PLg-t-TEm7Jmptj7J2boJnQCGuk1geX1XF)
POWITANIA – powtarzanie za panią z filmiku
Węgrzy
często podają sobie ręce na powitanie, a dziewczyny całują w dwa policzki.
Szia
– cześć na powitanie i na pożegnanie
Sziasztok
– cześć ludzie
Jo
napot – dobrego dnia
Jo
reggelt - dzień dobry
Jo
estet – dobry wieczór
Viszontlatasra
– do widzenia
LICZBY
1-10
(https://www.youtube.com/watch?v=Z9zS4Zf4X84&list=PLg-t-TEm7Jmptj7J2boJnQCGuk1geX1XF&index=6) - PANI MÓWI TE LICZBY I POTEM DZIECI MOGĄ JE
POWTARZAĆ
Proponuję,
aby klasa II i III – każde dziecko wybierze sobie jedną ulubioną liczbę i ją
zapisze na tej karcie pracy o Węgrzech, czy też możecie o tych liczbach zrobić
sobie mały plakat na gazetkę pamiątkową.
egy
|
kettő
|
három
|
négy
|
öt
|
hat
|
hét
|
nyolc
|
kilenc
|
tíz
|
Na koniec
zajęć proponuję rundkę podsumowującą – każde dziecko ma dokończyć zdanie, np.:
Warto pojechać
na Węgry, ponieważ …………………..
Najbardziej
podobało mi się dzisiaj ……………………..
Słowo, które
zapamiętam to …………………………….
NIE
ZAPOMNIJCIE DZIECIOM ZROBIĆ ZDJĘĆ, MOŻE Z KARTAMI PRACY, MOŻE POD TABLICĄ Z
WYŚWIETLONĄ PREZENTACJĄ, ŻEBY TE WĘGRY GDZIEŚ W TLE SIĘ POJAWIŁY NA ZDJĘCIU.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz